Det är onekligen en intressant marknad med film över nätet och den som lyckas med ett relativt bra utbud kommer garanterat att få stora marknadsandelar över världen och många kunder.
Själv har jag använt SF Anytime, Voddler och Headweb och alla har jag haft problem med att spela filmer på olika sätt men det är inte det som gör tjänsterna dåliga utan gemensamt med de svenska tjänsterna är att utbudet är ganska smalt och det gör tjänsten ointressant i längden.
Rent finansiellt verkar det inte heller gå så bra för de svenska filmtjänsterna på nätet, Headweb har rätt rejäla röda siffror så det känns inte så långlivat. Voddler har lyckats med konststycket att till och med minskat omsättningen och har samtidigt stadigt ökande röda siffror. SF Anytime verkar bara nyligen bolagiserat tjänsten, men trots färska siffror ser det ut att vara stora förluster.
I USA finns det två stora filmtjänster och det är Hulu och Netflix som båda har en relativt stor marknad. Även om Netflix mer har varit ett DVD-uthyrningsföretag så är de även i framkanten med online-tjänster. Utbudet är faktiskt bra, med ca 100 000 titlar och till skillnad mot Hulu håller Netflix på att lanseras internationellt. Netflix går det mycket bra för med miljarder i inkomster och finns både på börsen och har funnits länge och fått en inarbetad marknad för ett stadigt kassaflöde.
Jag tror starkt på Netflix, dels pga att det redan finns bra ”players” till XBox, Wii, PlayStation, Webb och mobiler men också för att de har potentialen till ett brett utbud. Om de svenska tjänsterna ska hinna med i kapplöpningen får de rycka upp sig rejält både vad gäller teknik och utbud om de ska konkurrera med de amerikanska tjänsterna inom en snar framtid. Nu när de flaggat för att lansera sin tjänst internationellt väntar jag med spänning på den i Sverige.
Värt att nämna är även Joost som skulle med sin vision ta världen med storm precis som Voddler med sin platform för att spela filmer. Det var en satsning av Niklas Zennström och Janus Friis efter att de sålt Skype för otroliga 32 miljander kronor, tyvärr meddelade de 2009 att Joost lades ner och istället inriktade sig på att sälja sin teknologitjänst till andra företag. Det vittnar om att det är betydande svårigheter att etablera sig i filmbranschen som helt kontrolleras av filmbolagen.
Därför undrar man om vi någonsin kommer få någon bra konsumenttjänst för film över nätet så länge filmbolagen är så uppbundna i kontrakt med olika distributörer över världen att det helt enkelt blir omöjligt att komma ur den gamla modellen att visa film på.
6 svar på ”Glöm Voddler, Headweb, SF Anytime – snart kommer Netflix”
Intressanta tankar. Vi har dock för avsikt att fortsätta vara kvar och ta marknadsandelar 😉 Utbud är definitivt en avgörande faktor för alla VOD-tjänster och där finns mycket att önska hos alla, det håller jag med om (även om vi i dagsläget får in 80-85% av alla nyreleaser). Vi jobbar på det och filmbolagen börjar också inse att de bör finnas på nätet… Hör gärna av dig med fler synpunkter på saker som du tycker bör bli bättre – vi lyssnar. /Peter, vd Headweb.com
Jätte kul att ni är med och engagerar såhär på webben Peter, mycket uppskattat.
När du ändå lyssnar här, så kan jag framföra de specifika problemen jag upplevt med Headweb så är det spelaren till PlayStation, det händer att den hänger webbläsaren om man bläddrar bland filmerna en hel del och man måste starta om och logga in på nytt (lite småirriterande). Ett annat problem är att ibland så försvinner filmer ur utbudet som ni en gång haft där, det hände en gång med en film jag hyrt från Er, när jag sedan ville se filmen igen några månader senare i soffan och visa filmen för mina vänner hemma – då var den borta ur utbudet och kunde inte hyras längre – rätt irriterande.
Jag uppskattar verkligen att ni är på hugget och jobbar för ett bättre utbud, vilket jag tror är enormt viktigt för er framtid. Ni har ju ett försprång i Sverige genom en hel del prenumeranter redan så det gäller att fixa utbudet och tillgängligheten i flera plattformar innan de amerikanska bolagen äter av den svenska filmkakan på nätet.
Även om många kikar mot just Hulu när de vill jämföra oss svenska VOD-tjänster med någon internationell är Netflix, precis som du pekar ut, mycket mer intressant att kika på.
Deras uppväxt i dvd-postorderbranschen (jmf Lovefilm) gav dom en branschtyngd som dom sedan använt för att gå ut i det digitala fönstret. Numera är de ju så stora att innehållsägarna börjar tycka att de får för mycket makt. Störtintressant inlägg på det temat finns på Techcrunch tidigare i december (jag har lagt länken nedan).
Utifrån den kraftposition de har har de även lyckats genomföra för det vi alla drömmer om: månadsprenumeration. Mer om detta i NYTimes-artikel (länk nedan).
Styrkeförhållandena är alltså grunden till dynamiken i branschen. Jag håller därför inte med om det du skriver i slutet av ditt inlägg: ”…så länge filmbolagen är så uppbundna i kontrakt med olika distributörer över världen.” Det låter som om filmbolagen är fångna av distributörerna – men jag vill påstå att styrkeförhållandet är det omvända. Filmbolagen sätter ramarna för oss alla distributörer , oavsett vilket av de fyra traditionella visningsfönstren vi tillhör. Att göra film är högriskbusiness där tumregeln är att en av tio filmer ger pengarna tillbaka, så filmbolagens riskminimering har i alla tider (branschen är ju över 100 år) varit att se till att kontrollera visningsformerna och distributionskanalerna så mycket som möjligt. Vertikal integration (se Bonnier i Sverige eller t ex Disney i USA) eller åtminstone spela ut så många fönster mot varandra som det går.
Vilket till stor del förklarar dynamiken i branschen: filmbolagen behöver visningsfönster för att nå ut, men vill inte att enskilda visningsfönster ska växa sig för starka. Jag pratar om detta till del i en presentation jag gav i Madrid nyligen (Slideshare-länk nedan).
I allt detta kommer den digitala utvecklingen, och dessutom då det illegala ”femte visningsfönstret” (läs: PirateBay, Peliyonkis och allt vad de heter) som sätter extra tryck på omvandlingsprocessen.
Allt sammantaget: störtroliga tider att få vara med i filmbranschen!
Anders Sjöman
kommunikationschef Voddler
anders.sjoman@voddler.com
Twitter: @anderssjoman
Länkar:
Techcrunch: Future of Streaming and the Many Reasons Jeff Bewkes Is Wrong (TCTV)
http://techcrunch.com/2010/12/14/future-of-streaming-and-the-many-reasons-jeff-bewkes-is-wrong-tctv/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Techcrunch+%28TechCrunch%29#ooid=UzeTd3MTp71da_MuBINHv1iEXWtQ-GcY
NYTimes: Netflix’s Move Onto the Web Stirs Rivalries
http://www.nytimes.com/2010/11/25/business/25netflix.html?src=tptw
Slideshare: Voddler – Changing the home entertainment industry, one movie at a time – Anders Sjöman (17 Nov 2010)
http://www.slideshare.net/anderssjoman/voddler-changing-the-home-entertainment-industry-one-movie-at-a-time-anders-sjman-17-nov-2010
Anders, tack för din input, intressanta länkar och jag hoppas verkligen att jag som konsument kan åtnjuta utbudet på ett enkelt sätt som bör finnas där inom rimlig framtid.
Hej Patrik,
Jag tror som du även skriver, att utmaningen ligger i att finnas med i nya medier.
Vi har hjälp SF Anytime med flera att nå ut på NetTV (Samsung, LG, Panasonic) Tablets som Samsung Galaxy 10.1 (Android) och vi ser att det finns stor potential i teknikens framkant.
Andra konkurrenter som ger sig på VOD på webben är Google och Apple, så det gäller att hitta alternativa sätt som du säger. Jag tror det traditionella webb-hyrandet kommer att marginaliseras och då är frågan om Netflix m fl. hänger med?
Mvh Rikard Jerselius, Delivery Manager NeinStingray.
Anm. NeonStingray ovan.
Mvh Rikard