MySketch lanseras i Sverige 7 dec 2011

Alla har vi väl sett effekterna av byggbranschens problem med TV-program såsom Bygglov, Fuskbyggarna, PLUS osv. Själv byggde jag ett nytt hus för några år sedan och trodde att jag är ett undantag som startat flera framgångsrika företag och tänkte mig i min enfald att jag ska nog klara av att styra upp detta, men jag gick bet och både pengar och tidsplaner sprack åt alla håll. Istället för att gå och sura över det så satte jag mig såsom en riktig entreprenör istället ner och skissade på hur vi skulle kunna lösa det här problemet och resultatet blev MySketch.

Vi kom ganska tidigt fram till att det handlar om ett kommunikationsproblem, antingen är inte kunden tillräckligt väl insatt i branschen att denne inte kan ställa rätt frågor eller så har leverantören inte lagt ner tillräckligt med tid på att förstå vad kunden verkligen ville ha. Resultatet blir som sagt, missnöjda kunder, spruckna tidsplaner och kostnader långt över budget vilket för det mesta till stora ekonomiska problem.

Vi startar 2011 med Sverige och Tyskland

Nu ska det bli ett stopp på detta över hela världen när vi lanserar MySketch 7 december med fokus på Sverige och Tyskland.

MySketch är helt webbaserat ritverktyg som riktar sig till både privatpersoner och företag. Vi har nämligen kommit fram till att kommunikationen mellan leverantör och kund bör vara teknisk detaljerad (se hantverkarformuläret framtaget av konsumentverket) och att överenskommelsen med vad som ska göras måste vara skriftlig och det är här som MySketch kommer in i processen. Det är unikt på flera sätt som t.ex. att man kan kommunicera i realtid med andra genom ritningen och ta vara på erfarenheterna som andra har och undvika misstag/problem innan byggstart. Men framförallt så handlar MySketch om att göra avancerade funktioner väldigt enkla att använda för vanliga människor – sådant som annars bara existerar i dyra och svåranvända verktyg såsom AutoCad, Archicad, Google SketchUp, SolidWorks m.fl.

Tekniken som används är smått imponerande:

  • HTML 5 Canvas/SVG/VML – Det är alltså inte FLASH och fungerar därför på alla webbläsare och alla operativsystem som klarar HTML 5 – t.ex. Apple IOS
  • HTML 5 App – Man kan arbeta utan internetkoppling eller där man inte alltid är kopplad upp mot nätet såsom Pads, Smartphones eller i länder där frekventa avbrott mot nätet är vanligt.
  • 3D Walkthrough (lanseras 15 mars 2012) – Gå omkring ”live” och testa inredningen/designen innan det är byggt. Vi har tagit det bästa från Sim City och spelvärldens senaste teknik och byggt in detta för att lösa riktiga problem som vi vuxna har i våra byggprojekt. Vi använder oss av spelplattformen Unity.
  • Social interaktion ”real time” likt Google Wave fast direkt i ritningen med hjälp av olika lager och revisionshanteringssystem. Vi har tagit det bästa från erfarenheterna av när vi skapade Sveriges mest aktiva forum (Familjeliv med 50 000 nya inlägg om dagen) och implementerat det i en fantastisk kommunikationslösning.

Viral spridning

Inte nog med detta, vi erbjuder tjänsten fullständigt GRATIS för privata ändamål. Det finns ingen begränsning, man kan skapa hur många projekt, ritningar, symboler, inredningar, listor och information som helst. Och det är faktiskt så, hela tjänsten baseras på crowdsourcing där alla både företag och privatpersoner själva kan bidra med fler symboler, möbler, inredning, produkter osv. Naturligtvis är det kopplat mot alla vanliga sociala tjänster och aktiviteten kan spridas i sina sociala nätverk, faktum är att det även går att jobba med verktyget inuti Facebook som en FB-app.

Verktyget är även en Widget som enkelt kan läggas upp i sin egen blogg, webbplats eller mobiltelefon med hjälp av en liten kodsnutt eller nerladdningsbar app.

Företag som vill använda detta verktyg för att bättre kommunicera med deras kunder betalar dock för sin användning genom en prenumeration och det är här affärsmodellen ligger i. Kommunikationen med kunderna är ett stort problem hos alla företag inom branschen idag då den idag sällan sker utifrån ett tekniskt perspektiv, det gäller alla företag från arkitekter, mäklare, leverantörer ända ner till den enskilde hantverkaren.

Marknaden är gigantisk

När jag startade Familjeliv under hård konkurrens med flera etablerade företag på marknaden gjorde jag ett grovt estimat att marknaden då var ca 500 000 föräldrar i Sverige och konkurrenterna hade bara fångat 1/5 del – jag gick efter de andra 4/5-delarna och vi lyckades fantastiskt bra.

Nu siktar vi istället mycket högre på ett världsföretag med en gigantisk marknad – det finns hela 120 miljoner människor involverade i bygg och inredningsprojekt om man bara räknar de utvecklade länderna (bara i Sverige utnyttjas ROT av nästan 500 000 personer per år). Inte nog med detta, hela byggbranschen omsätter sanslöst mycket pengar och ligger bland de tre största branscherna i de flesta utvecklande länderna. De andra konkurrerande branscherna sex och spel/underhållning är redan väletablerade på internet och har idag hård konkurrens i alla nischade områden såsom musik och internetspel. Byggbranschen däremot är nästan helt frånvarande från internet i jämförelse och det är därför vi kommer bli gigantiska på det här området.

Ekonomi och investeringar

Såklart har vår affärsidé minst samma klass som våra tidigare bolag men fantastiska resultatsiffror som man avundas såsom det kan bli med virala internetbolag med en omsättning 2015 på över 800 miljoner kronor. Själva har vi investerat flera miljoner och vi har verkligen potential att ta det här till världsklass, ja ni som känner mig vet vad jag är kapabel till. Vi kommer förmodligen bara ha två investeringsrundor en som sker just nu och en senare under våren 2012 med avsikt att växa i en accelererad men med organisk tillväxt.

Jag behöver rekrytera utvecklare med spetskompetens

Det är jag som har utvecklat grundplattformen de senaste åren och nu kommer jag till en fas där jag istället ska bygga företagets framtida struktur och utöka vårt killer-team (vi är tre grundare idag och har stöd av STING och KTH’s inkubatorverksamhet). Ett av mina första uppdrag är att hitta en super duktig utvecklare som är en fena på 3D och har gjort något imponerande med arkitektsinriktning t.ex. inom spel. Vi nosar lite på OpenGL men har byggt allt runt Unity så länge så dessa plattformar ska man kunna in och utantill. Jag kommer nog skriva mer om profilen men är du nyfiken och du vet att du har kunskap i världsklass inom detta så vill jag att du såklart ska jobba med oss och vara med om en fantastisk resa som du kan skryta om i framtiden.

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment